Booleans

Difference

Een snelle en krachtige manier om te modelleren is het gebruik van Booleans. De meest gebruikte functie is Difference. Dat is letterlijk het verschil, als uitkomst van een aftreksom. De ene vorm wordt daadwerkelijk van de andere afgetrokken. Dat gaat zo:

  • Maak twee polygon primitives: een bol en een kubus.
  • Selecteer de bol en met Shift de kubus erbij
  • Mesh->Booleans->Difference

bool1

De volgorde van selectie bepaald welke vorm afgetrokken wordt.

  • Undo de Difference door op z te drukken
  • klik nu eerst op de kubus, daarna met Shift op de bol
  • Doe opnieuw Difference
  • Zie het als een aftreksom Kubus – Bol = (bol wordt afgetrokken en verdwijnt)

bool2

Union en Intersection

Er zijn nog twee andere booleans, die soortgelijk werken, de Union combineert twee objecten en haalt de overlap van de objecten eruit.

bool3

De Intersection bewaart juist de overlap.

bool4

Advertenties

Over student3d

I work as Guru in Maya, my blogname is student3d. Actually there is much to learn, and I'll keep up retrieving more knowledge. What's in a name?
Dit bericht werd geplaatst in Modelleren en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s