Transformation

Channelbox

channelbox

De basis transformaties in 3D zijn translatie, rotatie en scaling.  Objecten in Maya hebben een transform-node. Dat is een gedeelte dat de waarden bijhoudt van de translatie, rotatie en scaling van een object in de wereld. Ook in tijd, als die waarden verschillen op de tijdlijn dan is er sprake van animatie. De transform-node van een object is altijd zichtbaar in de Channelbox, rechts in de UI.

Move Tool

movetool

De Move Tool bestaat uit een centrum (lichtblauw vierkantje), een rode, groene en blauwe pijl en een rood, groen en blauw vlakje

centrum: beweeg vrij alle kanten op

pijlen: beweeg in één richting

vlakjes: beweeg vrij in 2 richtingen

Belangrijke opties:

moveoptions

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Door op het Move Tool-icon te dubbelklikken komen de Tool Settings van de Move Tool tevoorschijn.

orientation

Axis Orientation staat standaard op World. De Move Tool beweegt langs de wereldassen. Zet je ‘m op Object en je object is al geroteerd dan beweegt het object in de richting waarin het geroteerd is, ofwel de oriëntatie van het object zelf.

Soft Select

softselect

  • Create->Polygon Primitives->Sphere
  • RMB (boven object) ->Marking Menu (naar links) Vertex
  • selecteer één van de paarse punten
  • beweeg het punt: alleen het punt beweegt
  • zet Soft Select aan
  • beweeg het punt weer: nu bewegen omringende punten gedeeltelijk mee
  • verander Falloff Radius en Fallloff Curve en zie wat het effect daarvan is

Als je Soft Select aanzet geldt dit ook voor de Rotate Tool en de Scale Tool.

Belangrijk: Vergeet Soft Select niet weer uit te zetten!

Rotate Tool

rotatetool

De Rotate Tool bestaat uit 3 gekleurde ringen. Draai je aan één kleur, dan roteer je in één richting. Draai je tussen de ringen dan roteer je in 3 richtingen.

Belangrijke opties:

Axis Orientation: World en Object net als Move Tool

stepsnap

Step Snap op Absolute: Je roteert automatisch in stappen van 15 graden (of een ander getal).

Scale Tool

scaletool

De Scale Tool werkt ongeveer hetzelfde als de Move Tool.

Gele blokje – uniforme scaling in 3 richtingen

Rood, groen en blauw blokje – Scaling in één richting, resp. x, y en z

Vlakjes: scaling in 2 richtingen

Belangrijke opties:

Axis Orientation – hetzelfde als bij translatie en rotatie

Step Snap – hetzelfde als bij rotatie

Advertenties

Over student3d

I work as Guru in Maya, my blogname is student3d. Actually there is much to learn, and I'll keep up retrieving more knowledge. What's in a name?
Dit bericht werd geplaatst in Beginnen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s