Menu’s

Hoofdmenu en Submenu’s

Maya is een zeer uitgebreid programma dat het niet vanzelfsprekend is dat je elke functie met één druk op de knop tevoorschijn haalt. Toch wordt daar naar gestreefd, om zo snel mogelijk bij de gewenste tool terecht te komen. Het eerste wat gedaan is, is het menu onderverdelen in functies die bij bepaalde werkzaamheden horen, zoals Modeling of Animation.

menuset

Een deel van de menuset is vast, van links naar rechts van File tot en met Windows. Daarna veranderen de menu’s afhankelijk wat er gekozen wordt in de listbox linksboven in de User Interface.

Status Bar

De Status Bar is de rij icons, direct onder het menu. Deze bevat acties als Save/Load file, Undo/Redo, selectie en magneet-opties en rendering. Het zijn zaken die je vaak nodig hebt en daarom  dicht bij de hand.

statusbar

Shelf

De shelves zijn georganiseerd naar onderwerp en laten functies als icons zien. De kracht van de shelf is dat je die ook zelf kunt samenstellen. Wanneer je iets uit een menu kiest met Shift +Control ingedrukt, verschijnt de functie als icon in de actieve shelf. Er is standaard een Custom Shelf, die je mag vullen met je eigen functies. Je mag ook zelf nieuwe shelves erbij maken.

shelf

Hotbox

Het is goed bedacht om menu’s te maken naar werkzaamheden. Toch is dat zeker niet waterdicht. Als je aan het modelleren bent, heb je vaak ook functies nodig die bij Animation staan en vice versa. Om nu die switch te vermijden, is er ook de Hotbox, die alle menusets bevat. Om de Hotbox op te roepen, houdt de spacebar ingedrukt.

hotbox

Markingmenu’s en Dropdown Menu’s

Het nadeel van de hotbox is dat het onoverzichtelijk is. Een beter manier om een functie te vinden is een RechterMuisButton (RMB) actie, terwijl je de cursor boven een object plaatst. Je ziet dan rond de cursor een markingmenu verschijnen, met de meest relevante acties voor dat object. Tegelijk verschijnt daaronder een dropdown menu met nog meer acties die je kunt doen. Gebruik je de Shift of Control-toets in combinatie met de RMB, dan krijg je weer andere functies te zien in het markermenu. Met name de Shift combinatie is in de praktijk zeer nuttig bij modelleren.

markermenu

Tear Off menu’s

Wanneer je een bepaalde functie tijdelijk veel gebruikt, kun je ook een stukje menu ‘afscheuren’.  Dat afscheuren doe je op de stippellijntjes bovenin elk menu of submenu. Het menu wordt nu een klein floating window dat je weer kunt sluiten als je er mee klaar bent.

tearoff

 

Advertenties

Over student3d

I work as Guru in Maya, my blogname is student3d. Actually there is much to learn, and I'll keep up retrieving more knowledge. What's in a name?
Dit bericht werd geplaatst in Beginnen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s